BiznesMama w akcji: personal branding, czyli jak zbudować markę osobistą
Przed zagadnieniami dotyczącymi personal brandingu stanie z pewnością każda mama, która zdecyduje się na założenie własnej firmy. Niestety ale obawiam się, że po chwili milczenia rozłoży ona bezradnie ręce i nie będzie miała nic do powiedzenia w tej sprawie. Personal branding, to bowiem pojęcie które w Polsce pojawiło się dopiero w przeciągu ostatnich kilku lat, w związku z czym nie zakorzeniło się jeszcze zbyt dobrze w naszej świadomości.
• Kim jestem i co mnie wyróżnia spośród innych
• Bądź wzorem do naśladowania – zaistniej w internecie
• Promuj się i dziel się wiedzą, czyli słów kilka o kanałach społecznościowych
Zarządzanie osobą jako marką rozpowszechnione jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku. W naszym zaściankowym kraju wciąż kojarzy nam się to jedynie z kampaniami wizerunkowymi polityków oraz celebrytami maści wszelakiej.
Myślę, jednak że po tym artykule ten błędny sposób myślenia może zmienić się na lepsze. Droga Przedsiębiorcza Mamo, jeżeli jesteś świadoma swojej tożsamości zawodowej i wiesz co chcesz osiągnąć, to ten tekst jest zdecydowanie dla Ciebie.
Kim jestem i co mnie wyróżnia spośród innych
Nie wiem w jakiej branży działasz, ale na potrzeby tego paragrafu możemy przyjąć, że zajmujesz się fryzjerstwem. Co wyróżnia Cię spośród setki fryzjerek w Twoim mieście? Najlepsze fryzury ślubne, świetne farby używane do koloryzacji, a może przepyszna kawa, którą parzysz każdej klientce?
To był tylko bzdurny przykład. Dzięki niemu chciałam jednak przekazać Ci, że nie ma personal brandingu bez zdefiniowania samej siebie. Musisz potraktować się jak produkt w supermarkecie i zastanowić się nad powodami, dla których to właśnie Ty masz być wybierana spośród konkurencji.
Następnie pomyśl o tym, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób zamierzasz do tego dotrzeć.
Bądź wzorem do naśladowania – zaistniej w internecie
Jeżeli jesteś całkowitą amebą technologiczną i jednocześnie pretendujesz do miana najlepszej w całej galaktyce bizneswoman, że taki stan rzeczy nie przejdzie i Twoja misja zakończy się niepowodzeniem. Być może Twoje pociechy są już starsze i zechcą wprowadzić Cię ochoczo w arkany świata wirtualnego? Jeżeli nie, to nic straconego bo dzisiaj sieć jest przyjazna dla wszystkich i z pewnością po krótkim czasie, zaczniesz się w niej czuć jak ryba w wodzie.
Zacznij od założenia bloga. Spójrz na polskich twórców, którzy genialnie znają się na budowaniu wizerunku. Dobrym przykładem może być tu jedna z najciekawszych blogerek parentingowych, czyli Nishka. Mistrzyni sucharów i opisywania życia swojej rodziny w ironiczny i dowcipny sposób. Jaką barwną i liczną społeczność czytelników, udało jej się zgromadzić wokół siebie!
Tego samego możesz dokonać, pisząc o sprawach którymi zajmujesz się zawodowo. Finanse jak u Michała Szafrańskiego? Moda jak u Julii Kuczyńskiej? Sama zdecyduj, w której dziedzinie pragniesz być ekspertem.
Promuj się i dziel się wiedzą, czyli słów kilka o kanałach społecznościowych
Jako właścicielka firmy polub się z social mediami. Strona na Facebooku oraz profil na Linkedinie, mogą zdziałać dla Ciebie wiele dobrego. Dziel się chętnie wiedzą, którą posiadasz – takie podejście z pewnością zaprocentuje w przyszłości.
Byłam kiedys na szkoleniach z personal brandingu i dało mi to wiele do myslenia. Na pewno nie warto lekceważyć takiego podejścia, bo może się nam w życiu przydać. Szczególnie jeśli chcemy wrócić do pracy po ciąży.