Jajka to niezwykle zdrowy produkt, który gwarantuje się nam dostarczenie wielu korzystnych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Jednak zdarzają się sytuacje, niektóre osoby, zwłaszcza dzieci wykazują reakcje alergiczne właśnie na jajka. Czym można je w takim przypadku zastąpić? Jakie są ich zdrowe i równie pełnowartościowe zamienniki?

Dlaczego dziecko nie je jajek?

Przyczyn, za którymi może stać niechęć do jedzenia jajek, jest bardzo zróżnicowana. W przypadku dorosłych może być to na przykład ideologia oraz kierowanie się szczególnymi zasadami dietetycznymi. W przypadku dzieci albo zwykła niechęć „bo tak” albo dlatego, że jajka są silnym alergenem. Z tego też powodu wiele osób, nie tylko maluchów nie za dobrze je trawi. Gdy pojawia się taki problem, wówczas należałoby zastanowić się nad tym, w jaki sposób możliwe jest ich zastąpienie. Niełatwa sprawa, zwłaszcza patrząc na to, że jajka są wykorzystywane przy produkcji wielu różnych artykułów spożywczych – sami wykorzystujemy je też w różnej formie do gotowania i pieczenia.

Czy wykluczenie jajek z diety wpływa na zdrowie?

Jajka posiadają wiele przydatnych witamin i minerałów, nie bez powodu specjaliści zalecają, by jeść je co najmniej kilka razy w tygodniu. Dostarczają nam między innymi proteiny, a także witaminy, zwłaszcza tez grupy B (B2, B3, B12) oraz H, ale posiadają też witaminę A, E, D i K. Są ważnym źródłem białka, a także dostarczają mnóstwa składników mineralnych, jak fosfor, cynk, potas, selen czy żelazo i magnez. Oczywiście nie są niezastąpione i wbrew pozorom ich wykluczenie z diety nie powinno w żaden sposób zachwiać równowagą żywieniową, zwłaszcza gdy dopilnuje się, by dziecko jadło inne, zdrowe produkty.

Jajka z twarzami

Czy da się zastąpić jajka w diecie?

Tak naprawdę nie ma tutaj jednego produktu, który byłby w stanie być idealnym zamiennikiem i istotne będzie przede wszystkim to, co maluch je na co dzień. Mięso, warzywa, owoce czy oleje roślinne są doskonałym źródłem wielu różnych witamin i minerałów, trzeba je więc spożywać w odpowiednich ilościach. Jednak warto zastanowić się, czym da się zastąpić jajka, patrząc na to, w jaki sposób są wykorzystywane. W końcu nierzadko są one częścią wielu wypieków, występują też w licznych produktach spożywczych dostępnych w sklepach.

Czym zastąpić jajka w diecie dziecka?

Patrząc na to, jak wykorzystywane są jajka, może wiele wywnioskować, jeżeli chodzi o to, jak można je potem zastąpić. Na przykład bardzo często spotyka się je jako składnik wielu różnych wypieków – ciast, babeczek, pieczywa itp. Odpowiadają przede wszystkim za puszystość, a także pozwalają na lepsze łączenie składników oraz zwiększają ich wilgotność. Doskonałym zamiennikiem będzie tutaj więc… banan, a konkretnie pół banana. Przy łączeniu suchych składników pomaga też ¼ szklanki musu jabłkowego czy purée z suszonych moreli. Świetnie sprawdzają się także takie produkty jak: siemię lniane, mąka ziemniaczana, proszek do pieczenia, jogurt sojowy, agar-agar, mąka owsiana, nasiona chia oraz masło orzechowe.

Biorąc pod uwagę, w jakim celu chcemy wykorzystać jajka, warto przyjrzeć się temu bliżej. Jeżeli chodzi o samą dietę, czyli to, co spożywa się na co dzień – wykluczenie jajek nie jest problemem – wystarczy spożywać inne produkty bogate w witaminy i minerały. Jeżeli jednak chce się uniknąć jajek także jako składników innych posiłków, wówczas zachodu jest więcej. Należy wiedzieć, jak działają, jakie mają właściwości i w jakich przypadkach można ich z powodzeniem użyć jako zastępstwo za jajka.