Dlaczego dziecko późno zaczyna mówić?

autor Felicja Domańska
297 x czytano

Pierwsze słowa dziecka są zawsze bardzo wyczekiwane przez rodziców. Co jednak zrobić, gdy maluch nie wykazuje chęci komunikacji werbalnej? Dlaczego dziecko nie mówi lub zaczyna to robić późno w porównaniu do innych brzdąców w podobnym wieku? Wyjaśnimy Ci, jakie mogą być tego przyczyny.

Co to jest opóźniony rozwój mowy?

Zaburzenia w rozwoju mowy u dziecka najczęściej objawiają się późnym osiąganiem etapów komunikacji w stosunku do pozostałych maluchów w podobnym wieku. Rodzice często zauważają pierwsze oznaki problemów z wypowiadaniem słów, gdy ich pociecha nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie naśladuje dźwięków i nie wykonuje gestu wskazywania, które są wstępem do dalszego rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Opóźniony rozwój mowy często występuje też wtedy, gdy maluch nie gaworzy, nie reaguje na wołanie po imieniu, nie zwraca uwagi na polecenia i nie reaguje na dźwięki.

Dlaczego dziecko późno zaczyna mówić?

Warto pamiętać, że rozwój mowy u dzieci odbywa się poprzez obserwację i naśladowanie dorosłych, dlatego ważne jest, aby rodzice mówili do malucha wyraźnie i poprawnie gramatycznie. Wspólne czytanie czy rozmowy także zachęcają brzdąca do wypowiadania słów, a brak tych aktywności może przyczynić się do tego, że maluch później zacznie mówić niż jego rówieśnicy. Jednak jedną z najczęstszych przyczyn tego, że dziecko nie komunikuje się werbalnie, jest niedosłuch. Powodem występowania problemów w rozwoju mowy mogą być również nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych. Zaburzenia psychiczne takie mutyzm czy też rozwojowe jak autyzm także odgrywają ważną rolę w procesie porozumiewania się z innymi.

Kiedy należy udać się z dzieckiem do specjalisty?

Diagnostykę opóźnionego rozwoju mowy warto rozważyć, gdy dziecko w wieku 2 lat nie wypowiada żadnych słów, a trzyletnie nie tworzy prostych zdań. W takim przypadku zaleca się konsultację z logopedą, ponieważ wczesne rozpoznanie i praktykowanie z maluchem ćwiczeń mogą przyczynić się do poprawy jego umiejętności komunikacyjnych. Specjalista może także ocenić, czy opóźnienie w nauce mówienia wynika z problemów ze słuchem, co stanowi podstawę do konsultacji z audiologiem. Natomiast w przypadku podejrzeń dotyczących spektrum autyzmu warto skontaktować się z psychologiem dziecięcym. Jeśli dziecko unika kontaktu wzrokowego, ma ograniczone zainteresowania lub wykazuje nietypowe zachowania, może być również konieczna konsultacja z neurologiem. Nie należy zapominać o regularnych wizytach kontrolnych u pediatry, które także pomagają monitorować rozwój mowy u malucha. Warto zaznaczyć, że umiejętności komunikacyjne mają duże znaczenie dla dalszego rozwoju społecznego i edukacyjnego dziecka.

Wielu rodziców nie dopuszcza do siebie myśli, że ich pociecha może mieć zaburzenia rozwojowe, jednak nie należy bagatelizować sygnałów świadczących o opóźnionym rozwoju mowy u malucha. W naszej opinii warto jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem i czytać mu bajki, aby wspomóc proces nauki nowych słów, a także uważnie obserwować jego postępy. A jakie jest Twoje zdanie na temat tego, że maluch zaczyna późno mówić? Podziel się swoją opinią w komentarzu.

podobne tematycznie

zostaw komentarz