Pedofilia jest realnym problemem, który dotyka tysiące dzieci. Nic dziwnego, że raz po raz organizowane są akcje społeczne i różnego rodzaju kampanie, mające uświadomić społeczeństwu rozmiar tego problemu i uwrażliwić dorosłych na wszelkie niepokojące sygnały płynące od dzieci. Przyjrzyjmy się kilku z tych najbardziej efektownych w ostatnich latach.
Stop pedofilom
Ta kampania społeczna, która wystartowała w maju 2010 roku, współorganizowana była przez Rzecznika Praw Dziecka i Fundację Kidprotect.pl. Twórcy kampanii szczególnie wzięli pod lupę jeden aspekt zjawiska – chodziło mianowicie o bezpieczeństwo dziecka w internecie. Rozwój nowych technologii zapewnia dziś pedofilom coraz szersze pole działania, takiego jak chociażby nagabywanie dzieci czy dziecięca prostytucja.
Ósmego czerwca w życie weszły nowe przepisy Kodeksu karnego, mające ułatwić organom ścigania namierzanie pedofilów i udaremnianie przestępstw. Akcja „Stop pedofilom” miała na celu między innymi upowszechnienie wiedzy na temat owych zmian w prawie, ale także zwiększenie świadomości rodziców na temat zagrożeń, z jakimi spotykają się w internecie ich dzieci. Kampania miała uwrażliwić ich, by baczniej sprawdzali, z kim ich pociechy nawiązują kontakty za pośrednictwem sieci.
W ramach akcji udostępniono stronę internetową, na której znalazły się nie tylko publikacje dotyczące nowych przepisów, ale również link „Zgłoś incydent”, pozwalający na zgłaszanie przypadków seksualnego wykorzystywania dzieci.
Moje Bezpieczne (?) Dziecko
Ta kampania obrała za główny cel ograniczenie zjawiska seksualnego wykorzystywania dzieci, oprócz tego poruszając też problem dziecięcej pornografii i handlu ludźmi. Akcja została zainaugurowana w kwietniu 2016 roku konferencją w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach, na której można było zapoznać się z problematyką bezpieczeństwa dzieci w kontaktach z dorosłymi.
Według planów akcja ma potrwać trzy lata. Organizatorzy chcą z nią dotrzeć do rodziców, nauczycieli i pracowników różnych instytucji, ale przede wszystkim do samych dzieci. Specjalne pogadanki mają wyrobić w nich nawyk właściwych zachowań w niebezpiecznej sytuacji. Rodzice i nauczyciele z kolei dowiedzą się między innymi, jakie zachowania dzieci mogą wskazywać na to, że spotkały się one z seksualnym wykorzystywaniem – w tym celu rozdawane też będą poradniki.
Dotyk, który nie znika
Tę kampanię przygotowała niemiecka agencja reklamowa Publicis Pixelpark. Jej najbardziej zapadającym w pamięć elementem jest szczególna sesja fotograficzna. Na zdjęciach można zobaczyć odciśnięte na ciałach dzieci dłonie dorosłych. Ta artystyczna wizja ma zobrazować, że wyrządzana przez dorosłych dzieciom krzywda nie odchodzi łatwo w niepamięć. Wręcz przeciwnie, jest czymś, co pozostawia swój ślad na długo, być może na zawsze. Ślad ten odciska się oczywiście w psychice, jest to jednak nie mniej bolesne niż rany fizyczne. Stąd i hasło kampanii: „Some touches never leave”.
Sekret
Ta kampania została przygotowana przez Fundację Dzieci Niczyje. Pamiętna jest przede wszystkim z uwagi na spoty oraz akcję przeprowadzoną w warszawskiej Kinotece. Na widzów czekały cukierki, które miały nawiązywać do wyemitowanego później spotu. Skojarzenie słodyczy z wykorzystywaniem dzieci podziałało na zasadzie kontrastu – to dzięki temu kampania zrobiła tak mocne wrażenie.
1 komentarz
Obecnie dzieci coraz wcześniej wchodzą w świat internetu, a rodzice nie zawsze mimo chęci są w stanie je kontrolować i to, na jakie strony wchodzą. Dużą wagę powinno się przywiązać się do tego, by uświadomić dziecku istniejące zagrożenie i nauczyć je tego, jak powinno się zachować w sieci, na jakie strony nie wchodzić, na co powinno uważać i jakich informacji nigdy nie podawać.