10 pomysłów czym zastąpić sól kuchenną

autor Ada Szwarc
261 x czytano

Sól to niezbędnik w każdej kuchni. Nadaje potrawom niepowtarzalny smak oraz dostarcza naszemu organizmowi potrzebny sód. Niestety ta popularna przyprawa, wywołuje w organizmie szereg szkodliwych czynników. Jednym z głównych jest zatrzymywanie wody, przez co m.in. osoby przebywające na diecie i intensywnie uprawiające ćwiczenia, nie mogą zrzucić zbędnych kilogramów. Dla wszystkich dietetyków oraz innych osób, które zdążyły zauważyć negatywne oddziaływanie soli, zestawiliśmy kilka propozycji podpowiadających, czym można zastąpić sól w Waszym menu.

1. Sól morska

sol morska

Stanowi wysokiej jakości produkt, który jest suszony bez dodatku zbędnych chemikaliów. Zawiera w sobie morskie mikroorganizmy, przyczyniających się do dostarczania organizmowi naturalnego jodu. Sól morska ma szary kolor i niekiedy jest lekko wilgotna. Jeżeli tak jest, oznacza to że zawiera dużą ilość minerałów. Charakteryzuje ją znacznie intensywniejszy smak, dlatego powinna być stosowana w niewielkich ilościach. W przypadku dużych kryształków, można ją lekko zmielić w specjalnym młynku do mielenia soli. Nie może być to jednak tradycyjny młynek, którym zwykle mielimy sól kuchenną ponieważ ma ona za słabe ostrza. W przypadku soli morskiej, konieczny jest młynek o ceramicznych ostrzach.

2. Sól ziołowa

sol ziołowa

Zawiera w sobie mieszankę ziół takich jak bazylia, oregano, czomber, gorczyca i pieprz czarny połączonych z sodą jodowaną. Może zawierać również czosnek, rozmaryn, tymianek, koperek, pietruszkę lub lubczyk. Można ją wykorzystać do niemal każdej potrawy, począwszy od dań obiadowych po zwykłe kanapki czy sałatki. Jod zawarty w soli ziołowej stanowi składnik mineralny niezbędny do produkcji hormonów tarczycy. Jego niedobór jest powodem wielu poważnych zaburzeń zdrowia. W przypadku osób będących uczulony na ten składnik soli bądź stosujących kurację jodową, spożywanie takiej soli jest nie wskazane.

3. Sól niskosodowa

sol niskosodowa

Jak sama nazwa wskazuje, zawartość sodu jest w znacznym stopniu obniżona. Nadmiar sodu w organizmie prowadzi do zwiększenia ciśnienia krwi, problemów z sercem a także do niewydolności nerek. Osoby borykające się z podobnymi problemami, powinny być stale zaopatrzone w sól niskosodową. 30% sodu zastąpione jest solami potasu i magnezu, które w znacznym stopniu usprawniają pracę organizmu. Smakiem nie różni się od soli kuchennej, a jest o wiele zdrowsza. Stosując ten rodzaj soli nie tylko obniżymy nadmiar szkodliwego sodu ale dostarczymy organizmowi niezbędnego magnezu i potasu, które usprawniają m.in. prace mięśnia sercowego. Mogą ją również stosować dzieci.

4. Różowa sól himalajska

sol himalajska

To oryginalna sól pochodząca ze wschodniego pasa Karakorum w Pakistanie. Jest najzdrowszą i najczystszą solą na świecie. Jej kryształki są całkowicie czyste i naturalne. Nie zawierają żadnych szkodliwych dla zdrowia składników. Płynie ona w białych, lekko różowawych, błyszczących żyłach gór solnych. Zawarte w niej pierwiastki i mikroorganizmy są łatwo wchłaniane do organizmu. W jej skład wchodzą aż 84 potrzebnych organizmowi minerałów. Oprócz przeznaczenia spożywczego, ma również zastosowanie w kosmetyce, lecznictwie, służy także jako element dekoracyjny. Uzupełnia podstawowe braki w organizmie. Jest świetnym rozwiązaniem dla osób walczących z nadwagą. Systematyczne pice wody z rozpuszczonymi kryształkami soli himalajskiej, powoduje znaczne obniżenie poziomu wody.

5. Zioła

ziola

Mieszkanka wybranych ziół nie odejmie potrawie dobrego smaku. Wręcz przeciwnie, zioła doskonale poprawiają aromat i dzięki nim, potrawy pozbawione są zbędnych kalorii, sodu oraz tłuszczu. Jest to również dobry zamiennik dla małych dzieci, którym nie należy fundować dań przyprawionych solą kuchenną. Zioła wspomagają pracę wątroby, usprawniają proces trawienia, eliminują wzdęcia oraz niestrawność. Zmniejszają również pociąg do słonych artykułów spożywczych. Najlepiej sprawdzają się takie zioła jak bazylia, oregano, liście laurowe, majeranek, estragon, szałwia, kolendra, lubczyk i wiele innych.

6. Sól jodowana

sol jodowana

Dzięki dużej zawartości jodu, sól jest czystsza i bardziej sucha. Jod jest substancją całkowicie nietoksyczną i bezpieczną dla zdrowia. Przeciwnie, badania wykazują że niedobór jodu prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych takich jak zaburzenia rozrodczości, niedoczynność tarczycy, może również powodować występowanie tzw. wola tarczycowego który z koli prowadzi do obniżenia sprawności intelektualnej. Soli jodowanej można dodawać do każdego dania, nie ma ona negatywnego wpływu na jakość potraw. Należy jednak pamiętać, że sól jodowana jest nietrwała dlatego należy ją podać na samym końcu gotowania.

7. Mieszanki przypraw – do kosza

mieszanki przypraw

Zamiast kupować zwykłe mieszanki w sklepach, które nie dostarczą nam żadnych wartości odżywczych a jedynie pogłębią ewentualne wady organizmu, lepiej stworzyć własne kompozycje. Dobór elementów składających się na mieszankę jest dowolny. Wybierzmy interesujące nas składniki i zmielmy je w młynku.

8. Sprawdzajmy na opakowaniach produktów ilość zawartych soli

opakowania spozywcze

Jest szczególnie ważne w przypadku osób, które przez problemy zdrowotne muszą ją ograniczać. Pamiętajmy, że praktyczne we wszystkich produktach spożywczych znajdziemy sól. Organizm dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje jedynie 1g soli.

9. Unikajmy słonych przekąsek

slone przekaski

Chipsy, paluszki, orzeszki, popcorn itp. Są to niezwykle kuszące i niewątpliwie smaczne przekąski, jednak bardzo szkodliwe dla organizmu. Umilają czas spędzony w gronie znajomych, w ich towarzystwie lepiej ogląda się filmy, czy stanowią szybki i łatwy sposób na wyeliminowanie uczucia głodu. Niestety, jeśli chcemy pomóc pracy naszego organizmu, czuć się lepiej i przede wszystkim zdrowiej musimy z nich zrezygnować.

10. Sięgnij po świeże warzywa i owoce

warzywa i wowoce

Różnego rodzaju sałatki i surówki pomogą odzwyczaić się od zwykłej soli, które tak naprawdę nie potrzebują jej w swoim składzie. Świetnie smakują bez jej udziału a doskonale wpływają na poprawę stanu zdrowia. Na początek można je doprawić ziołami ale z czasem nawet one staną się zbędne.

podobne tematycznie

1 komentarz

Lidka 24 sierpnia 2016 - 05:43

Z nieba mi spadacie z tym artykułem. Musze ograniczyć sól, a potrawy bez niej mi nie smakują… Zacznę też sprawdzać, jaka jest jej zawartość w żywności. Mówią o niej: „biała śmierć”.

odpowiedz

zostaw komentarz