Kto nie kocha słodyczy? Chyba każdy z nas uwielbia je podjadać, pomimo świadomości tego, jak bardzo są one niezdrowe. Owszem, spożywanie ich w niewielkich ilościach nie powinno zaszkodzić, ale niestety bardzo łatwo wpaść w uzależnienie. Jak temu zapobiec? Jakie są zdrowe zamienniki dla popularnych słodkości?

Dlaczego słodycze są tak uzależniające?

Słodycze, niezależnie od formy to produkty przede wszystkim smaczne, za co odpowiada w głównej mierze zawarty w nich cukier. Jego spożywanie pobudza w naszych organizmach uczucie szczęścia (endorfiny), przez co bardzo łatwo wpaść w uzależnienie. Niestety, najbardziej narażone są na to dzieci, a jak wiadomo, spożywanie nadmiernej ilości słodkości szkodzi zdrowiu – psuje zęby, wyniszcza żołądek, a także odpowiada za tycie oraz rozwój wielu różnych chorób, np. cukrzycy. Dlatego warto wyeliminować je ze swojej diety, a przynajmniej maksymalnie ograniczyć, starając się jednocześnie sięgać po zdrowsze zamienniki.

Owoce zamiast słodyczy?

Zdecydowanie jednym z najlepszych zamienników dla słodyczy są owoce, ponieważ znaczna ich część także posiada cukier, choć w innej, łatwiejszej do przyswojenia formie. Dodatkowo rzecz jasna mają szereg dodatkowych korzyści prozdrowotnych, dzięki dużej zawartości witamin i minerałów. Fruktoza (rodzaj cukry) w połączeniu z błonnikiem przestaje być też tak szkodliwa. Sięgnięcie po banana, winogrona, jabłko czy pomarańcze zamiast czekoladki będzie o wiele lepszym rozwiązaniem. Świetnie sprawdzają się także owoce suszone.

Słodki mus owocowy

Czym zastąpić cukier?

Słodycze to jednak niejedyna rzecz przepełniona cukrem. Niestety mamy z nim do czynienia na co dzień i znajduje się on w wielu różnych produktach. Co więcej, najczęściej słodzimy nim po prostu napoje, co niestety także zbyt zdrowe nie jest. Można jednak zdecydować się na wybór odpowiednich i zdrowszych zamienników. Miód, syrop klonowy, ksylitol, stewia – to tylko kilka przykładów, które pozwolą nam na znacznie zdrowsze życie na co dzień.

Doskonałym zamiennikiem są także bakalie i to najróżniejsze. Zarówno same orzechy, jak i mieszanki z suszonymi owocami mogą być doskonałą przekąską. Są delikatnie słodkie, ale jednocześnie zawierają całe mnóstwo witamin i minerałów. Można też zdecydować się na gorącą czekoladę, stworzona na bazie kakao i oparta na mleku jest świetną słodką alternatywą i z pewnością zasmakuje dzieciom. Warto pomyśleć też o musach i koktajlach owocowych, które pod wieloma względami mogą być łatwiejsze do przyswojenia niż całe owoce. Z powodzeniem da się też samodzielnie stworzyć batony musli, własne kremy czekoladowe na bazie awokado z dodatkiem kakaa czy zrobić chipsy owocowe.

Jak przestać jeść słodycze?

Dobrze – każdy z nas wie, że spożywanie słodyczy, zwłaszcza w nadmiernych ilościach szkodzi. Niestety zrezygnowanie z cukru w takiej formie może okazać się bardzo trudne, ponieważ jak zostało wspomniane, jest uzależniający. Ciężko jest się przestawić z dnia na dzień i jeszcze trudniejsze jest to w przypadku dzieci. Najlepiej więc zastosować strategię małych kroków i zacząć od tego, by słodkości eliminować stopniami, na przykład przez powolne zmniejszanie ich ilości.

Ważną kwestią jest także nasza codzienna dieta – jeżeli posiłki będziemy jadać regularnie, będą one pożywne i w miarę częste (w niewielkich ilościach), wówczas ochota na słodkie także będzie mniejsza. Po prostu nie będzie potrzeby podjadania. Ważne jest także odpowiednie nawadnianie się, nierzadko właśnie zbyt mała ilość płynów sprawia, że łapie nas ochota na słodkie.