Jak przygotować się do ciąży? Porady dla przyszłej mamy

autor Ela Osowska
134 x czytano

Według położnych najlepsza jest ciąża planowana, bo wtedy pozwala lepiej przygotować ciało na pojawienie się dziecka. Jeśli podjęłaś decyzje o chęci posiadania maleństwa, pracuj więc nad swoją kondycją i zaopatrz organizm w niezbędne substancje odżywcze. To tak jakbyś przygotowywała dom na przyjęcie dla gości.

O diecie pomyśl przed ciążą

Ważne abyś o odpowiednim sposobie odżywiania pomyślała zanim zajdziesz w ciążę. Tym, czego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie jest żelazo. Znajdziesz je w czerwonym mięsie, szpinaku, szczawiu, wątróbce. Nie chodzi o to, byś w czasie ciąży jadła za dwoje, ale abyś myślała o tym co jesz. Postaw na zbilansowaną dietę bogatą w warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo, ryby, nabiał.

Przede wszystkim musisz zdrowo się odżywiać, a Twoje posiłki powinny być bogate w mikro i makroelementy. Jeśli nie zadbasz o przygotowanie swego organizmu na przyjęcie dziecka, w okresie ciąży możesz zostać ograbiona z witamin, co skończy się z pewnością próchnicą lub anemią.

Popracuj nad formą

Ciąża jest nie lada wyzwaniem dla Twojego organizmu, nie mówiąc już o samym porodzie, który wyczerpuje totalnie organizm. Pomyśl o takiej aktywności fizycznej, abyś mogła ją kontynuować w czasie trwania ciąży, a nawet wtedy, gdy Twoje dziecko przyjdzie już na świat. Jest mnóstwo ćwiczeń, które mogą wykonywać kobiety w spodziewające się dziecka, przykładem jest pływanie czy uprawianie jogi.

Kobieta trzyma na rece dziecko i pokazuje zacisniętą pięść

Zrezygnuj z używek

Nawet jeśli do tej pory nie byłaś nałogową palaczką, musisz bezwzględnie zwalczyć nałóg. Palenie bardzo szkodzi dziecku, możesz więc wyrządzić mu ogromną krzywdę. Picie alkoholu również należy do tych nałogów, których powinnaś zaprzestać będąc w ciąży.

Narkotyki wszelkiego rodzaju stanowią poważne zagrożenie dla płodu, więc na pół roku przed planowaną ciążą powinnaś się od nich uwolnić. Nie tylko papierosy, alkohol i narkotyki są niebezpieczne dla dziecka, również spożywanie nadmiernej ilości kofeiny i teiny. Unikaj zatem picia kawy i herbaty w nadmiarze, zastąp je raczej sokami warzywnymi lub owocowymi.

Nie przesadzaj z witaminami

Owszem witaminy są zdrowe, ale nie w nadmiarze. Te przyjmowane w tabletkach mogą być szkodliwe dla płodu. Dotyczy to zwłaszcza witaminy A i D. Wszelkie wątpliwości dotyczące przyjmowania suplementów diety w czasie ciąży należy skonsultować z lekarzem. Wyjątkiem jest jedynie witamina B, której regularne zażywanie wzmacnia układ nerwowy dziecka.

Zielony koktajl w szklance

Wykonaj badania

Być może nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy, jak ważna jest wizyta u ginekologa przed planowana ciążą, zwłaszcza wykonanie cytologii. Dentysta to także kolejny specjalista, którego powinnaś odwiedzić przed ciążą. Pomyśl również o szczepionkach na różyczkę i grypę. Kobietom w ciąży nie podaje się szczepionek, więc odpowiednio wcześnie zadbaj o siebie.

Będąc weganką zastanów się nad zasadnością kontynuowania tej diety w ciąży. Jeśli ze względu na przekonania mimo wszystko nadal rezygnujesz z mięsa, postaraj się uzupełniać białko, żelazo i witaminy innymi pokarmami.

podobne tematycznie

2 komentarze

Beata 21 sierpnia 2016 - 12:08

Dobre i rozsądne rady, choć przyznam, że sama będąc na etapie przygotowań zaczynałam dość mocno wariować na tym punkcie, co wcale nie ułatwiało życia ani mi, ani nikomu w moim otoczeniu. Teraz o wiele łatwiej i prościej jest do tego podejść, ale wtedy to było istne szaleństwo, aż trzeba było mnie nieźle prostować.

odpowiedz
Gośka 1 września 2016 - 08:34

Najważniejsze są moim zdaniem badania. Na wizycie kontrolnej resztę spraw omawia się z lekarzem na bieżąco. Trzeba się badać i to systematycznie, zdrówko jest najważniejsze.

odpowiedz

zostaw komentarz