Co na zgagę w ciąży?

autor Kamila Kucharczyk
124 x czytano

Niektóre kobiety mają to szczęście, że nigdy nie doświadczyły czym jest zgaga. Niestety, w czasie ciąży możliwość pojawienia się tej dolegliwości zwiększa się, dlatego warto sprawdzić jak objawia się zgaga, jak jej zapobiegać i jak leczyć.

Czym jest zgaga?

Zgaga to ostre pieczenie w przełyku (a dokładniej za mostkiem), które pojawia się najczęściej po posiłku. Zgaga powstaje w wyniku cofania się kwaśnej treści z żołądka, która podrażnia błonę śluzową ścian przełyku.

Jakie są przyczyny zgagi w ciaży?

Jeśli nigdy nie doświadczyłyście zgagi, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w czasie ciąży po raz pierwszy pojawi się u Was ta dolegliwość. W wyniku podwyższenia ilości progesteronu w organizmie kobiety spodziewającej się dziecka, rozluźnieniu ulega zwieracz przełyku. Do tego powiększenie się macicy powoduje ucisk na żołądek i co za tym idzie – cofanie się treści żołądkowej. Choć nad tym nie da się zapanować, to można unikać pewnych grup produktów, które są bezpośrednią przyczyną zgagi.

Dolegliwości w czasie ciąży

Czego unikać przy zgadze w ciąży?

Nieodpowiednia dieta oraz styl życia mogą potęgować powstawanie zgagi w ciąży. Przede wszystkim trzeba jeść często, ale niedużo. Nie można też spożywać posiłków w pośpiechu oraz bezpośrednio przed snem. Jeśli zgaga pojawia się regularnie, należałoby zacząć ograniczać tłuszcze oraz węglowodany. Nie powinno się też jeść kwaśnych oraz mocno przyprawionych potraw i co z pewnością zasmuci niektóre panie – tłustych słodyczy. A czego konkretnie należałoby się wystrzegać? Kawy (choć nie tylko z tego powodu), mocnej herbaty, alkoholu (po niego bezwzględnie nie można sięgać, głównie ze względu na zdrowie przyszłego potomstwa!), ale też słodzonych napojów gazowanych no i słodyczy. U niektórych kobiet zgagę może też wywoływać zbyt duża ilość cebuli, potrawy przyprawione octem i… sok pomidorowy!

Jak zapobiegać zgadze w ciąży?

Bardzo ważny jest sam proces konsumpcji. Powinno się jeść spokojnie, bez pośpiechu, długo przeżuwać każdy kęs. Należy unikać spożywania posiłków w pozycji półleżącej lub leżącej – najbardziej optymalne jest jedzenie na siedząco, w wyprostowanej pozycji. W ten sposób powinno się też odpoczywać po jedzeniu.

Domowe sposoby na zgagę

W zapobieganiu zgagi pomaga… spożywanie migdałów! Warto jeść je przez cały okres ciąży (i nie tylko oczywiście), ponieważ oprócz tego, że regulują system trawienny (mają odczyn zasadowy, więc wpływają na zobojętnienie kwasu w żołądku), zawierają jeszcze magnez i wapń. Dlatego zaleca się zjadanie kilku migdałów po każdy posiłku. Mniej przyjemnym, choć równie skutecznym sposobem, jest picie naparu z siemienia lnianego (jedną łyżeczkę należy zalać ok. 125 ml wrzącej wody i poczekać aż ostygnie). Najlepiej robić to na noc, przez kilka dni. Warto też codziennie pić szklankę kefiru lub jogurtu naturalnego. Równie dobre byłoby mleko, gdyby nie to, że zawiera wiele alergenów, które mogą uczulić płód (to również ważna informacja dla kobiet, które nie potrafiły zrezygnować z picia kawy z mlekiem w czasie ciąży).

Bezpieczne leki na zgagę w ciąży

Gdy domowe sposoby są mało skuteczne lub gdy zależy Wam na szybkości działania, można sięgnąć po leki na zgagę bez recepty, które neutralizują kwasowość soku żołądkowego. Należy jednak najpierw zapoznać się dokładnie z ulotką leku – nie każdy może być stosowany w ciąży. Najlepiej byłoby jednak skonsultować to z lekarzem już na samym początku ciąży.

podobne tematycznie

1 komentarz

no.problem 5 września 2016 - 06:46

Zgaga to bardzo nieprzyjemna dolegliwość. Niby nic, ale potrafi uprzykrzyć życie… Podoba mi się to, że migdały są radą na zgagę, bo je uwielbiam! :)

odpowiedz

zostaw komentarz